Sunday, October 27, 2013

Percutian ke Eropah: Perbelanjaan

Dalam post ini saya cuba untuk detailkan jumlah perbelanjaan percutian selama 10 hari di Eropah. Sejujurnya, kalau saya tidak listkan di sini, saya sendiri tidak pasti berapa jumlah yang telah saya belanjakan sebab takut nak tahu jumlah sebenar...muahaha

4 countries : Holland --> Belgium --> France (Paris) --> UK (London) --> Holland

Transportation:

Flight JB-KL-AMSTERDAM via MAS : RM 3,428 with return ticket
tips: u can opt for KLM airlines, much cheaper...buy early..we bought ticket on January and travel in April which means not so early..tapi naik MAS best!!

Transportation in Holland: FREE...^_^

Rotterdam to Belgium: 22 Euro by Eurolines bus

Belgium to Paris: 9 Euro by Eurolines bus

Transportation in Paris with Paris visitee Pass zone 1-5: 48 Euro

Paris to London: 50 Euro by Eurostar train

Transportation in London with Oyster card: 30 GBP

London to Rotterdam: 187 Euro by Eurostar train
tips: u can opt for budget airlines, much cheaper..we can't sebab timetable flight tak sesuai dengan itenerary kami

Rotterdam - The Hague intercity train: 5 Euro

Total for transportation: 321 euro + 30 GBP + RM 3428 = RM 4856

Accomodation

Holland: FREE ^_^

Paris, Campanile Hotel Bagnolet: 94 Euro for 3 nights / person

London, Meridiana Hotel:  126 GBP for 3 nights/ person

Total for accomodation: 94 Euro + 126 GBP = RM 990

Attraction Fees

Attraction in Holland mostly sponsored by my aunty

Paris:
Disneyland: 59 Euro
Eiffel tower: 8.50 Euro

London:
Golden tours: 71.4 GBP
Warner Bros studio: 29 GBP
Madame Tussaud: 27 GBP

Total attraction fees: 67.5 Euro + 127.4 GBP = RM 895

Foods:
(secara roughly ketika di Paris & London)

Kebab + Starbuck coffee + Roti = RM 200
Laduree Macaron: RM 180
Coklat: RM 350

Total food: RM 730
Tips: Bring a lotss of food from malaysia, kastam mereka tidak strict sangat on foods. We always miss our meals due to kesukaran mencari makanan halal...so, sentiasa standby ubat gastric in case makan lewat.

Shopping Spree 

Handbagsss + Perfumessss + Pursesss = RM 1000
Keychains & Fridge magnet: RM 550
Tshirt sovenier: RM 450

Total shopping spree: RM 2000

In summary:

Ground expenses (transportation & accomodation): RM 5846
Attraction fees: RM 895
Foods: RM 730
Shopping: RM 2000

TOTAL:  RM 9471 +/-

so secara kasarnya, boleh dirumuskan bahawa jumlah perbelanjaan adalah dalam RM10K...banyak lagi yang boleh dijimatkan sebenarnya especially part transportation tu kalau kami dapat naik flight...boleh save dalam rm500...kalau anda bukan kaki shopping, mungkin anda tidak akan terbeli handbang, purse & perfume macam saya sehingga rm2k..kemudian mungkin anda boleh opt for hostel instead of hotel like us tapi kena share toilet & shower la kalau duduk hostel..tapi boleh jimat lagi dalam rm500 di situ..untuk makanan, kalau anda tidak gilakan laduree macaron macam saya, mungkin x perlu belanja sehingga hampir rm180 untuk macaron sahaja...dan kalau anda tidak makan di luar, hari2 makan maggi juga boleh lebih jimat...

kira kalau tolak semua penjimatan seperti yang dinyatakan, anda mungkin perlukan rm7k untuk datang melancong ke sini...tapi saya ada cheat sikit sebab untuk holland tu saya tidak keluarkan duit pun..hehe

Exchange rate ketika saya pergi ialah 4.2 untuk Euro & 4.8 untuk GBP.
Untuk shopping, pada pendapat saya better pakai credit card sebab exchange rate dari bank lebih rendah, so lebih jimat., cuma bahaya takut terlebih shopping pulak.

sekian sahaja ringkasan perbelanjaan saya

next post saya akan kongsi benda lain yang saya rasa perlu dikongsi.

bye~

2 comments:

Akmal said...

Hai jika anda berminat untuk percutian ke eropah 2015, Harga bajet dan murah. boleh lawati

CLICK SINI>>> PAKEJ 2015 JOIN TOUR

kami menyediakan pakej berkumpulan atau ground tour tanpa hidden charges. Tq.

Ayie said...

Boleh minta itenarary. Emelkn sy naimleha88@gmail.com