Tuesday, June 2, 2009

Quini

x banyak org kenal buah quini
apetah lagi lihat, bau dan makan buah quini
kalo sekali tgok mesti org-x-kenal-quini ckp itu buah mangga..dey!! mangga lain da
kenapa aku cite pasal buah quini nie...sukati la kan nk cite ape pun..

quini in the house

sabtu lepas blik kampung di kota tinggi
sekarang ni tgh musim buah quini di kampung
sgt2 byk bergayut2 buah quini di dahan pokok rumah atok aku tuh
sampaikan nenek aku siap buat jem buah quini sapu atas roti-sedap wooo,
makcik aku buat jus buah quini skali pandang ingat jus mangga wooo,
wei wei, mane nk jumpa jem dan juge jus buah quini dkt luar sana weh
dkt kg je boleh jumpe wei...

macam buah durian juge, buah quini ade slightly strong smelling
dari jauh ko dh bole kenal...eii..eii...itu bau buah quini la
mcm mane ko bole bau durian dari jauh, camtu la ko bole bau buah quini dri jauh jgak

btw, blik dri kg sempat singgah beli durian tepi jalan dekat kulai
mase zaman dok uitm dulu...(cehh..macam dah lama sgt je zaman uitm ko berlalu ckin)
aku dan housemate aku sume gile mkan durian
pantang nampak durian mesti nk beli, lepas tuh bole siap buat kuah durian mkan dgn roti...
sedap wooo
kalo x dpt durian idaman hati..bole meroyan setengah malam wei..1/2 malam je la, lagi 1/2 mlm tuh baik ko tido lgi bagus

pernah beli durian dkat puncak perdana..mase balik dri rumah sedara surya..
gile mahal, tpi kerana kempunan durian..tetap beli
2-3 hari lepas tuh tgok kat s.alam berlambak jual durian gile murah

pernah suruh widi bawak durian dri kampung dia-pastuh dia ckp satu train tengok dia..
dlm hati org dkt train itu pasti berkata ''ishhh..minah ni bawa durian naik train muke selamba-innocent-kekonon-tatau-durian-sape-yg-berbau''

lepas tuh ramai2 minum air dari pangsa buah durian tuh
petua tanak badan panas lepas makan durian
oleh itu rugi la barang sape yg beli durian siap kupas yg jual dkt jusco tuh sbb korang x dpt minum air dri pangsanya..korang cuma bole minum air di rumah pangsa je..huahuahua
aku tau korang malas nk kupas sbb tuh beli durian siap kupas di jusco..
wei2...nk makan sendiri kupas la..anak dara x baik malas2

okay..the moral of the story hari ini
'sayangilah dan nikmati lah buah2an tempatan'
psstt...tp saye suke anggur, strawberry..cemana...

say bubbye...bubbye2

4 comments:

SuryaRahman said...

Ooh. Baru aku tau eja die quini. Aku ingat kuini. Hah. Apa-apa aje.

Aku pun baru bedal durian. Pergh. Memang teringat uni days lah. HAHA.

Weh, jujur ni, aku tak penah buat jem sendiri. Cane nak buat die? Mesti kita boleh adjust rase manis die kan. Aku tak suka manis-manis sangat.

ckin said...

aku pun tatau eja dia cemana..aku hentam je eja quini..haha..janji ade bunyi sudey..

pasal jem tuh..aku reti makan je, care nk membuatnye aku x reti weh..nenek aku yg buat..huhu..malu sbb nenek aku lgi terer buat jem dri aku...haha..
sungguh aku cucu-comel-x reti-masak-tau-makan-je
=p

Unknown said...

aku tanak quini mahupun kuini. aku nak duriannnnnnnnnnn!!! :P

ckin said...

ooo...sedapnye durian..nyum..nyum..